Լաբորատոր աշխատանքների մի մասի GeoGebra ֆայլերը կան գրքին կից լազերային սկավառակում, մյուսները պետք է Դուք ստեղծեք, քանի որ տարբեր մարդիկ տարբեր քայլեր ու ճանապարհներ կընտրեն այդ աշխատանքներն անելու համար:
Մաթեմատիկայի դասավանդման փորձ ունեցողները կհամաձայնեն, որ դասական ապացույցն աշակերտների ճնշող մեծամասնությունը համարում է տհաճ ու անհասկանալի մի գործողություն: Անհասկանալի են ոչ միայն ապացույցների քայլերը, այլ նաև դրանց իմաստն ու նշանակությունը:
Եթե դրան ավելացնենք հանրահայտ Դ.Պոյայի այն միտքը, որ որևէ բան ուսումնասիրելու լավագույն ձևը այդ բանն ինքնուրույն հայտնաբերելն է, ապա պարզ կդառնա այսպիսի լաբորատոր աշխատանքների դերն ու նշանակությունը:
Այս կետի լաբորատոր աշխատանքները նույն հաջողությամբ կարող են տեղափոխվել հաջորդ կետ և հակառակը:
Գերադասելի է, որ այդ կետերի լաբորատոր աշխատանքների մոդելները կառուցեն աշակերտները, բայց գլխավորն այն է, որ նրանք իրենց փորձով համոզվեն, որ տեղի ունեն այդպիսի օրինաչափություններ:
Լաբորատոր աշխատանք 1. Եռանկյան անկյունների գումարը
Բազմանկյուն |
ABC |
Գրություն |
||
Անկյուն |
Տեղաշարժեմ |
Կառուցման քայլերը
- Կառուցեք ABC եռանկյուն:
Հիշեցում: Գագաթներն ընտրեք շարժվելով ժամսլաքի հակառակ ուղղությամբ:
- Չափեք եռանկյան անկյունները:
Հիշեցում: Ընտրեք Անկյուն գործիքը և քլիկ արեք եռանկյան ներքին տիրույթում:
- Մուտքագրեք σ=α+β+γ:
- Ստեղծեք գրություն` Եռանկյան անկյունների գումարը = և Օբյեկտներից ընտրեք σ-ն:
Լաբորատոր աշխատանք 2. Գծային ֆունկցիայի պարամետրերը
Այս աշխատանքում օգտվելու եք հետևյալ գործիքներից, հրամաններից ու մուտքագրումներից:
Սողնակ |
Երկու օբյեկտների հատումը |
|||
y = m x + b ուղիղ |
Ուղղի թեքություն |
|||
a=y(A) |
ABC |
Գրություն |
||
ՀատմանԿետ [a, yԱռանցք] |
Տեղաշարժեմ |
Կառուցման քայլերը
- Մուտքագրեք y = 0.8 x + 3.2 ուղիղը:
Առաջադրանք 1: Տեղաշարժեք ուղիղը: Դրա համար Տեղաշարժեմ ռեժիմում (), Օբյեկտների վահանակում ընտրեք ուղիղը և օգտվեք ստեղնաշարի վերև (↑),ներքև (↓), ձախ (→), աջ (←) կոճակներից: Ո՞ր մեծությունը կարող եք փոխել դրանցով:
Առաջադրանք 2: Մկնիկով տեղաշարժեք ուղիղը Կտավի վրա: Ի՞նչ ձևափոխությունների կարող եք ենթարկել ուղիղն այդ եղանակով:
- Ջնջեք ուղիղը: Ստեղծեք m և b սողնակները:
- Մուտքագրեք՝ ուղիղ: y = m x + b:
Հիշեցում: Արտադրյալի մուտքագրման համար չմոռանաք օգտագործել աստղանիշ կամ պրոբել:
- Նշեք ուղղի և y-ների առանցքի հատման A կետը:
Հուշում: Օգտագործեք Երկու օբյեկտների հատումը գործիքը՝ կամ Հատում [ուղիղ, yԱռանցք] հրամանը: - Ուղղի թեքություն գործիքի` օգնությամբ ցույց տվեք ուղղի թեքությունը:
- Մուտքագրեք՝ a=y(A):
- Ընտրեք Գրություն գործիքը և քլիկ արեք Կտավի վրա: Բացվող պատուհանում ոչինչ մի գրեք ու Օբյեկտներից ընտրեք a-ն: Աջ քլիկ արեք այդ գրության վրա և Դիրք ներդիրում ընտրեք A կետը:
Փոխեք սողնակների արժեքները և համոզվեք, որ միշտ թեքությունը համընկնում է m պարամետրի արժեքի հետ, իսկ A կետի y կոորդինատը` b պարամետրի արժեքի հետ:
Լաբորատոր աշխատանք 3. Մեծագույն մակերես ունեցող ուղղանկյունը
Ունենք a երկարությամբ թել, որից պետք է պատրաստել ուղղանկյուն: Ուղղանկյան կողմերի ի՞նչ հարաբերության դեպքում այդ ուղղանկյան մակերեսը կլինի մեծագույնը:
Այս աշխատանքն անելու համար օգտվելու եք հետևյալ գործիքներից, հրամաններից ու մուտքագրումներից:
a=10 |
A=(b,c) |
|||
Սողնակ |
Ուղղահայաց ուղիղ |
|||
Տեղաշարժեմ գծագիրը |
B=(2.5,0) |
|||
c=b*(5-b) |
Կառուցման քայլերը
- Գործարկեք GeoGebra-ն, Ենթաբաժիններից ընտրեք Հանրահաշիվ և գրաֆիկներ:
- Ցույց տվեք կոորդինատային առանցքները (Կտավի վրա աջ քլիկ→Առանցքներ):
- Մուտքագրեք՝ a=10: Սա կլինի թելի երկարությունը:
- Ստեղծեք 0-ից 5 միջակայքում 0,1 քայլով b սողնակ և այն տեղադրեք կոորդինատային երկրորդ քառորդում:
- Տեղաշարժեմ գծագիրը գործիքով կոորդինատների սկզբնակետը տեղափոխեք Կտավի ներքևի ձախ անկյան մոտ:
- Մուտքագրեք՝ c=b*(5-b), հետո՝ A=(b,c):
- Աջ քլիկ արեք A կետի վրա և ընտրեք Հետք է թողնում:
Հետքն ունի որոշակի առանձնահատկություններ.
- Հետքը ժամանակավոր է: Թարմացման (մենյու Տեսք→Թարմացնեմ) դեպքում այն անհետանում է:
- Հետքը չի կարող պահվել և չի արտացոլվում Օբյեկտների վահանակում:
- Հետքը մաքրելու համար կարող եք օգտվել նաև ստեղնաշարի Ctrl + F կոճակներից:
- Մուտքագրեք՝ B=(2.5,0) կետը:
- Կառուցեք B կետով անցնող ու x-երի առանցքին ուղղահայաց ուղիղ:
- Աջ քլիկ արեք սողնակի վրա և ընտրեք Անիմացիա:
Այս կետի լաբորատոր աշխատանքները նվիրված են արդեն հայտնի գիտելիքների վիզուալիզացիային:
Լաբորատոր աշխատանք 4. Զուգահեռագծի հատկությունները
Այս աշխատանքում օգտվելու եք հետևյալ գործիքներից:
Հատված |
Հեռավորություն, երկարություն, պարագիծ |
|||
Զուգահեռ ուղիղ |
Տեղաշարժեմ |
|||
Երկու օբյեկտի հատումը |
Կառուցման քայլերը
- Կառուցեք AB հատված:
- Կառուցեք BC հատված (C-ն չի պատկանում AB ուղղին):
- C կետով տարեք AB-ին զուգահեռ ուղիղ:
- A կետով տարեք BC-ին զուգահեռ ուղիղ:
- Ստացեք c և d ուղիղների հատման D կետը:
- Չափեք AB, BC, CD և AD հատվածների երկարությունները:
Առաջադրանք: Շարժեք A, B, C կետերը և համոզվեք, որ ստացված բոլոր զուգահեռագծերում հանդիպակաց կողմերը հավասար են:
- Չափեք զուգահեռագծի անկյունները:
Հիշեցում: GeoGebra-ն անկյունը միշտ չափում է ժամսլաքի հակառակ ուղղությամբ:
Առաջադրանք: Շարժեք A, B, C կետերը և համոզվեք, որ ստացված բոլոր զուգահեռագծերում հանդիպակաց անկյունները հավասար են:
Լաբորատոր աշխատանք 5. Գրաֆիկի շոշափողը և նրա թեքությունը
Լաբորատոր աշխատանքը նվիրված է տեսությունից հայտնի հետեվյալ օրինաչափության վիզուալիզացիային. f(x) ֆունկցիայի գրաֆիկի x0 աբսցիս ունեցող կետում տարված շոշափողի անկյունային գործակիցը (թեքությունը) հավասար է \(f'({x_0})\):
Այս աշխատանքում օգտվելու եք հետևյալ գործիքներից, հրամաններից ու մուտքագրումներից:
f(x) = x^2/2 + 1 |
g(x)=Ածանցիալ (f) |
|||
Նոր կետ |
k=g(x(A)) |
|||
Շոշափող |
ABC |
Գրություն |
||
թեքություն = Թեքություն [a] |
Տեղաշարժեմ |
Կառուցման քայլերը
- Մուտքագրեք՝ f(x) = x^2/2 + 1 բազմանդամը:
- Ֆունկցիայի գրաֆիկի վրա նշեք A կետը:
Հուշում: Տեղաշարժեք A կետը համոզվելու համար, որ այն պատկանում է ֆունկցիայի գրաֆիկին:
- Կառուցեք ֆունկցիայի գրաֆիկին A կետում տարված a շոշափողը:
- Ցույց տվեք a շոշափողի թեքությունը` մուտքագրելով թեքություն = Թեքություն[a] հրամանը:
Առաջադրանք: Տեղաշարժեք A կետը ֆունկցիայի գրաֆիկով և հետևեք թեքության փոփոխությանը:
- Մուտքագրեք՝ g(x)=Ածանցիալ(f): Աջ քլիկ արեք g-ի գրաֆիկի վրա և թաքցրեք գրաֆիկը:
- Մուտքագրեք՝ k=g(x(A)):
- Ստեղծեք գրություն՝ և Օբյեկտներից ընտրեք k-ն:
Առաջադրանք: Տեղաշարժեք A կետը ֆունկցիայի գրաֆիկով և համոզվեք, որ A կետում տարված գրաֆիկի շոշափողի թեքությանը և -ն` k թիվը փոխվում են, բայց միշտ հավասար են իրար:
Կարող եք փոխել f-ի բանաձևը և ուրիշ ֆունկցիայի համար ստուգել դիտարկվող օրինաչափությունը:Այս կետի լաբորատոր աշխատանքները ենթադրում են հետևյալ մոտեցումը. աշակերտներին տրվում է առաջադրանք, յուրաքանչյուր աշակերտը պիտի հասկանա առաջադրանքի էությունը, գտնի դրա լուծման ուղին և իրականացնի դա GeoGebra միջավայրում: Հնարավոր է, որ գոյություն ունենան տարբեր լուծումներ, ու կարևոր չէ թե աշակերտը ճիշտ ճանապարհներից որը կընտրի:
Ուսուցիչը փոփոխություններ անելով (փոխելով մուտքային կետերի դիրքերը, անկյունների մեծությունները և այլն) արագ կհամոզվի լուծման ճիշտ կամ սխալ լինելու մեջ: Անհրաժեշտության դեպքում ուսուցիչը կարող է նաև ուղղություն տալ` հուշելով որոշ քայլեր կամ հիշեցնելով ինչ-որ օրինաչափություններ:
Լաբորատոր աշխատանք 6. Շրջանագծի կենտրոնի կառուցումը
Չօգտագործելով Միջնակետ կամ կենտրոն գործիքն ու Կենտրոն հրամանը` կառուցեք տրված շրջանագծի կենտրոնը:
Լաբորատոր աշխատանք 7. Տվյալ կետում գագաթ ունեցող և տրված անկյան կեսին հավասար անկյան կառուցումը
Չօգտագործելով Անկան կիսորդ գործիքն ու ԱնկայնԿիսորդ հրամանը` կառուցեք տրված անկյան կեսին հավասար անկյուն, որի գագաթը գտնվում է տրված կետում:
Լաբորատոր աշխատանք 8. Եռանկյանը ներգծված շրջանագծի կառուցումը
Կառուցեք տրված անկյանը ներգծված շրջանագիծը:
10.4 Փորձենք ընդհանրացնել
Այս լաբորատոր աշխատանքը հետազոտական աշխատանք է, որի նպատակն է հայտնի օրինաչափության ընդհանրացումը:
Աշխատանքի ընթացքում պետք է լուծել բազմաթիվ ենթախնդիրներ: Աշխատանքը պահանջում է գիտելիքների և ընդունակությունների որոշակի մակարդակ և հետևաբար նախատեսված է ավելի ուժեղ աշակերտների համար: Աշակերտներից յուրաքանչյուրն ինքն է Geogebra ծրագրով ստեղծում համապատասխան մոդելը, անում անհրաժեշտ չափումներ, փոփոխություններ ու հենվելով դրանց վրա` նաև եզրակացություն:
Լաբորատոր աշխատանք 9. Եռանկյան միջնագծերի հատկության ընդհանրացումը
Հայտնի է, որ եռանկյան միջնագծերը հատվում են մի կետում, որը յուրաքանչյուր միջնագիծը բաժանում է 2:1 հարաբերությամբ, հաշված գագաթից:
Եռանկյան կողմերի միջնակետերի փոխարեն հանդիպակաց գագաթներին միացված են այն կետերը, որոնք ոչ թե անջատում են կողմի \(\frac{1}{2}\) , այլ (\frac{1}{n}\) մասը:
Պարզել.
- Գոյություն ունի՞ ինչ-որ օրինաչափություն (n-ից կախված), որով AE, BF, CD հատվածները հատման կետերով բաժանվում են մասերի,
- Ո՞րն է այդ օրինաչափությունը:
10.5 Ի՞նչ կլինի, եթե…
Այս լաբորատոր աշխատանքը նույնպես հետազոտական աշխատանք է, որի նպատակն է մինչ այդ անհայտ օրինաչափության հայտնաբերելը:
Աշխատանքի ընթացքում պետք է լուծել բազմաթիվ ենթախնդիրներ: Աշխատանքը պահանջում է գիտելիքների և ընդունակությունների որոշակի մակարդակ և հետևաբար նախատեսված է ավելի ուժեղ աշակերտների համար: Աշակերտներից յուրաքանչյուրն ինքն է Geogebra ծրագրով ստեղծում համապատասխան մոդելը, անում անհրաժեշտ չափումներ, փոփոխություններ ու հենվելով դրանց վրա` նաև եզրակացություն:
Լաբորատոր աշխատանք 10. Եռանկյան կիսորդների հատման կետի հետագիծը
Ի՞նչ հետագիծ ունի եռանկյան կիսորդների հատման կետը, երբ եռանկյան գագաթներից մեկը պտտվում է եռանկյանն արտագծած շրջանագծով: Պարզել հետագիծը բնութագրող պարամետրերը:
10.6 Ո՞ր դեպքում է, որ…
Սա ևս մեկ հետազոտական լաբորատոր աշխատանք է, որի միջոցով պետք է պարզել, թե որ դեպքում տեղի կունենա որոշակի օրինաչափություն:
Աշխատանքը պահանջում է գիտելիքների և ընդունակությունների որոշակի մակարդակ և հետևաբար նախատեսված է ավելի ուժեղ աշակերտների համար: Աշակերտներից յուրաքանչյուրն ինքն է Geogebra ծրագրով ստեղծում մոդելներ, անում անհրաժեշտ փորձարկումներ ու հենվելով դրանց վրա` նաև եզրակացություն:
Լաբորատոր աշխատանք 11. Կիսորդ, միջնագիծ, թե՞ բարձրություն
Եթե տարված է AC հիմքով ABC հավասարասրուն եռանկյան BD բարձրությունը (կիսորդն ու միջնագիծը) և ABD ու CBD եռանկյուններին ներգծված են շրջանագծեր, ապա այդ շրջանագծերը բարձրությունը շոշափում են նույն կետում:
Եթե եռանկյունը հավասարասրուն չէ, ապա կողմին տարած բարձրությունը, կիսորդն ու միջնագիծը չեն համընկնում:
Այդպիսի եռանկյունը բարձրությամբ, կիսորդով թե՞ միջնագծով տրոհելու դեպքում է, որ առաջացած եռանկյուններին ներգծած շրջանագծերի` տրոհող հատվածը շոշափող կետերի հեռավորությունը կախված կլինի միայն AB և BC կողմերի երկարությունների արբերության բացարձակ արժեքից:
10.7 Տարածաչափություն
Ի տարբերություն եռաչափ (3D) ծրագրերի, GeoGebra 4-ը տարածական մարմիններ (խորանարդ, գլան, կոն, գունդ և այլն) կառուցելու գործիքներ չունի: Հեղինակային խումբն աշխատում է նոր տարբերակի վրա, որը կունենա նաև 3D գործիքներ: Բայց որոշակի հնարքների շնորհիվ ներկա տարբերակը ևս պիտանի է դառնում տարածաչափություն ուսումնասիրելու ու դասավանդելու համար:
Ճիշտ է եռաչափ մոդելներ պատրաստելն այս պայմաններում ավելի բարդ է ու աշխատատար, բայց սա էլ ունի իր առավելությունները:
Օրինակ, եռաչափ ծրագրում միայն մեկ հրամանով կարելի է կառուցել, տրված երեք կետով անցնող հարթությունը կամ հատույթը: Սա շատ առումներով լավ է և օգտակար: Բայց ունի նաև թերություն` այն ինչ կարելի է անել եռաչափ ծրագրով, հնարավոր չի լինի անել թղթի վրա: Իսկ GeoGebra-ի օգնությամբ բազմանիստի հատույթի կառուցումը թղթի վրա այդ հատույթի կառուցման քայլերն են, բայց ավելի որակով, ավելի ճշգրիտ:
Բացի դա, հատույթը կարելի է կառուցել քայլ առ քայլ, և յուրաքանչյուր քայլի համար էկրանին կարող է լինել բացատրություն կամ ուսուցիչը կարող է դրանք մեկնաբանել:
Կետերը, որոնցով անցնում է հատույթը, կարելի է շարժել ու հատույթն անմիջապես համապատասխան փոփոխության կենթարկվի:
Այստեղ նույնպես, ինչպես 3D ծրագրում, մոդելը կարելի է պտտել ու թեքել, այսինքն մոդելը կարելի է դիտել բոլոր կողմերից, որն էլ հենց եռաչափ մոդելի կամ իրական մարմնի հետ աշխատելու տպավորություն է ստեղծում:
Այսպիսով, ծրագիրը հատույթներ կառուցելու թեման բացատրելու շատ էֆեկտիվ ու անփոխարինելի հնարավորություն է տալիս:
Ծրագիրը կարող է էապես օգնել` հեշտացնել, հետաքրքիր ու գրավիչ դարձնել ու նաև ահագին ժամանակ խնայել պտտման մարմիններն ու նրանց հետ կապված հարցերը մատուցելիս:
Ընդհանրապես ասած, կարող է կիրառվել տարածաչափության ցանկացած թեմայի ներկայացման համար:
Բայց ինչպես արդեն ասվել է եռաչափ մոդելներ պատրաստելն այս պայմաններում ավելի բարդ է ու աշխատատար: Ավելին, GeoGebra-ով աշխատելու մեծ փորձ չունեցողը չի կարող նման մոդելներ ստեղծել:
Այդ պատճառով գրքին կից լազերային սկավառակում կան տարբեր թեմաներով բազմաթիվ եռաչափ մոդելներ, որոնք կարող են օգտագործվել համապատասխան թեմաներն ուսումնասիրելու ու դասավանդելու համար: Այդ մոդելները կարող են հիմք դառնալ այլ եռաչափ մոդելներ ստեղծելու համար: Օրինակ, 3D_zugaheranist.ggb մոդելը ցանկության դեպքում կարող է վերածվել պրիզմայի, բուրգի եռաչափ մոդելի` պահպանելով պտտելու, թեքելու ու մյուս հնարավորությունները: Ահա այդ մոդելի մի վիճակի նկարը.
Հաջորդ նկարում ներկայացված է գլանի մոդելի (glan.ggb) վիճակներից մեկը: Մոդելը կարելի է օգտագործել հենց այդ ձևով կամ հարստացնել, օրինակ, առանցքային հատույթով, առանցքին զուգահեռ կամ (ու) ուղղահայաց հատույթներով:
Կան նաև բազմանիստերի, բազմանիստերի հատույթների, համակցված մարմինների եռաչափ մոդելներ:
Ահա դրանցից մեկի նկարը:
Կարող է թվալ, թե այս մոդելները առանձնապես մեծ բան չեն տալիս: Բայց դա այդպես չէ: Նախ դրանք.
- ավելի գրավիչ ու հետաքրքիր կդարձնեն դասը,
- կօգնեն աշակերտների տարածական ընկալման զարգացմանը,
- կխնայեն ահագին ժամանակ
ու այդ ամենով ավելի էֆեկտիվ կդարձնեն դասը: